27.5.08

WASHINGTON, waar onze reis begon

We zijn sinds zondag terug van onze superinteressante, uitputtende, maar enorm verrijkende en gewoonweg immens mooie reis. Zoveel superlatieven in één zin en dan nog eens over de Oostkust van de U.S.A.? ("ga toch naar de Westkust"-fanatici tegensprekend?) Jawél, sinds onze reis zijn praktisch alle vooroordelen over 'de Amerikanen' gedeleted en zijn we grote fans van de Oostkust geworden!

In wat volgt, zal ik per stad die we bezochten een verslagje geven, van wat ik onthouden heb, met wat foto's om het wat aantrekkelijk te maken :)

*Interessant om op voorhand te weten*

- Logement: al van maanden op voorhand via Internet en vooral via http://www.tripadvisor.com/ gecheckt of wat we op het oog hadden goeie kritieken kreeg. Logies gingen van een slaapzaal in een jeugherberg over een privékamer in zo'n jeugdherberg tot een kamer in een B&B (op de plaatsen waar jeugdherbergen onvindbaar waren of te slecht besproken werden)

- Transport: heen en terug met American Airlines; daar met de trein: http://www.amtrak.com/. Daarvoor hadden we een treinpas gekocht die voor 2 weken geldig was en waarmee we de hele Oostkust konden afreizen. Ook deze ritten lagen op voorhand al vast (maar konden -gelukkig- flexibel veranderd worden)

- Bagage: elk 1 trekkersrugzak met 1 slaapzak in en genoeg kleren voor 1 week; wassen in het midden van de reis dus. Dit vooral om de rugzak goed draagbaar te houden. Verder: kw, zonnebril, zonnecrème, pet... (begint dit op een CM-kamp te lijken?)

- Informatie: geschiedenis en bezienswaardigheden opgezocht in Trotter en andere gids

*Dag 1 en 2 van de reis*

Dan kan ik nu echt beginnen met vertellen! Op 10 mei namen we het vliegtuig uit Zaventem. Na 2u vertraging (technisch defect dat eerst opgelost en uitgetest moest worden), konden we vertrekken. De 8-uur durende vlucht ging eigenlijk nog vlug voorbij, we werden geëntertaind door 2 films en kregen 2 (nog goed eetbare) maaltijden. Een boek helpt ook altijd natuurlijk, en toeristische informatie zeker! We begonnen moedig aan een boekje over de Amerikaanse geschiedenis, wat gelukkig vlot leesbaar bleek en zeer interessant voor wat komen zou.
Nadat we in NY geland waren op JFK was Washington D.C. immers onze eerste stop! Na een 3,5 urende treinrit (de treinen waren nog comfortabel met iets grotere en bredere stoelen dan in België, die je ook redelijk ver achteruit kon zetten - de voertuigen zelf zagen er een beetje uit als ijzeren boxen), kwamen we 's avonds laat aan in the capital.

Een Amtraktrein

Omdat we in verschillende internetcommentaren gelezen hadden dat ons hostel in een gevaarlijke buurt lag, namen we een taxi. Die zette ons mooi af aan onze jeugdherberg (Capitol City Hostel). Het zag er heel gemoedelijk uit, we kregen meteen een hele rondleiding van Bill, de vriendelijke Amerikaan die het hostel uitbaat. Er zaten jongeren te relaxen in de zetel, we hadden gratis internet, een keuken met gratis brood en peanutbutter en er hing een kaart uit met kopspeldjes op de plaatsen waarvan alle gasten ooit afkomstig waren. We zaten hier goed! Alle negatieve internetcommentaren zijn echt overbodig! Het is trouwens ook een echt goedkope plaats om te blijven, dus super voor studenten en avonturiers :) (niet voor luxezoekers wel, waren slaapzaaltjes hier).

Op 11/05 gingen we er meteen op uit. Door het uurverschil werden we heel erg vroeg wakker (tis eens een verschil ;), dus al tegen rond 8u konden we Washington gaan verkennen. Eerst maakten we een grote wandeling langs de Mall (grote groene zone met de belangrijkste gebouwen en momumenten in), de oorlogsmonumenten van W.O.II en Vietnam, het Capitool, het Lincoln Memorial (met een steen op de plaats waar Martin Luther King z'n beroemde toespraak hield), het Witte Huis (daar kan je echt niet dicht bij -zie foto- en het is gewoon een heel groot, wit huis :). Leve Starbucks natuurlijk ook, waar we even konden uitrusten bij een lekkere hot chocolate en een of andere muffin :)

Het Capitool en ik

Lincoln en Maarten

Een Wit Huisje

In het Air en Space Museum gingen we even de Spirit of Saint-Louis en het vliegtuigje van de gebroeders Wright bekijken, net als een paar ruimtetuigen. Cool is dat alle musea in Washington gratis zijn, je kan dus echt eventjes binnenwippen voor de hoogtepunten van een museum. We bezochten het Old Post Office voor een uitzicht over de stad en vervolgens gingen we naar het Arlington Cemetery, een supergroot kerkhof waar o.a. Kennedy begraven ligt. We passeerden ook eens aan het Pentagon, maar behalve het feit dat ze een volledige parking voor gehandicapten hebben (zeker 50 parkeerplaatsen naast elkaar, nog een komiek zicht), valt daar niet veel over te vertellen. Goed beveiligd, zodat je niets kan zien.

Eventjes een dutje doen in onze youth hostel rond 19u werd gewoon doorslapen tot de volgende ochtend... Dat uurverschil he...

In de namiddag van de eerste dag was het een beetje beginnen regenen, tegen de avond was het heel erg, het duurde de hele nacht voort en ook de volgende dag was nat... In de kw, met een poncho, onze pet op en een paraplu, trokken we naar de fbi (mijn informatie zei immers dat je dit kon bezoeken, en dat leek ons wel de moeite!). Spijtiggenoeg waren mijn bronnen al wat gedateerd, want na 9/11 bleek de fbi (en ook het Pentagon) niet meer bezoekbaar te zijn... Dan de historische toer opgegaan en de Magna Carta, de Declaration of Independence, de Bill of Rights en de Constitution gaan aanschouwen in de National Archives. Het deed toch wel wat om die oude documenten te zien die zo'n historische waarde hebben (We, the people...).

Nogal regenachtig

En dan, het hoogtepunt van deze tweedaagse in Washington: een bezoek aan het Capitool, nl. aan de Senaat en de houses of representatives. De officiële tickets waren al uitverkocht voor die dag, maar omdat we internationale bezoekers waren mochten we toch naar binnen (yeah)! In de Senaat was er zelfs een zitting bezig, maar het was er wel zeer leeg: enkel de voorzitter, een paar klerken en iemand die alles typte waren aanwezig. En dan één senator die een betoog hield over het oliegebruik en welke oliebronnen ze nu best zouden aanboren. Tijdens die z'n uiteenzetting kwam dan ook de volgende spreker binnen, de 2de aanwezige senator... De voorstellingstechnieken waren nog redelijk primitief, met grote grafieken op kartonnen borden ipv een powerpoint.

Nadat we dan nog even binnengewipt waren in de Library of Congress en de National Gallery of Art (wat Franse impressionisten en Vlaamse primitieven kunnen er altijd bij, vind ik), passeerden we nog even bij Macy's (grote winkelketen in de U.S.A.) en was het tijd om onze spullen te gaan halen bij Bill en de trein naar Philly te nemen. Daarover meer in mijn volgende post!

2 comments:

Anonymous said...

Meer meer meer meer :)

Louise said...

ik probeer vanavond Philly te doen ;)